Jobbannons: Handläggare inom Funktionsstöd i Trelleborg

Trelleborgs kommun

Skåne län, Trelleborg

Tidigare erfarenhet är önskad

12 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Välkommen till Trelleborgs kommun!

I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva. Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.

Välkommen att ta plats på resan!

Arbetsplatsen

Välkommen att arbeta på Myndighetsenheten Funktionsstöd som är en del av Socialförvaltningen. Vi ansvarar för myndighetsutövning inom LSS, lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt SoL, Socialtjänstlag (2001:453) med koppling till målgruppen.

Vi söker nu en ny kollega som blir naturlig del av vårt arbetslag under kollegas planerade frånvaro.

Du välkomnas av ett litet men glatt gäng med bred kompetens, som lägger stor vikt vid att tillsammans driva förändringsarbete genom att aktivt arbeta för att vara uppdaterade inom gällande lagstiftningar. Vi anser att det är viktigt att gemensamt bidra till att skapa en god arbetsmiljö där vi både som individ och grupp ges möjlighet att växa i vår yrkesroll. I vårt arbete strävar vi efter ett helhetsperspektiv!

Arbetsplatsen är lätt att ta sig till, med goda kommunikationsmöjligheter och cirka fem minuters gångväg från buss- och tågstationen Trelleborg C.

Trelleborgs kommun erbjuder ett antal förmåner; självklart friskvårdsersättning, möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar samt möjlighet till jämställdhetspremie, för er som delar lika på föräldraledigheten.

Läs mer oss som arbetsgivare samt våra förmåner här: Trelleborgs kommun (https://www.trelleborg.se/naringsliv-arbete/jobba-hos-oss/)

Arbetsuppgifter

På Myndighetsenheten Funktionsstöd ansvarar du för att ärenden under hela handläggningsprocessen. Arbetsuppgifterna består främst av att rättssäkert utreda, bedöma, besluta om insatser samt uppföljning i enlighet med gällande lagstiftning. En viktig del i att uppfylla ovan är att ta del av gällande lagrum och förordningar samt att dokumentera väl utifrån rollens arbetsuppgifter.

Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och dennes behov är i centrum. Du kan som handläggare komma att möta den sökande, dennes företrädare, anhöriga och andra professioner.

Ett gott, värdigt och respektfullt bemötande är viktigt i alla kontakter såväl internt som externt.

Du kan arbeta självständigt samtidigt som du samarbetar väl med de du möter. Du har i ditt arbete tillgång till olika stödfunktioner som exempelvis handledning, kompetensutveckling och stöd från förste handläggare i det dagliga arbetet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en socionomexamen eller en annan likvärdig högskole- eller universitetsutbildning. Du har uppdaterad yrkeserfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom LSS och SoL samt goda kunskaper inom målgrupperna, gällande lagstiftningar och rättspraxis.

Du har även en god datorvana och en väl utvecklad språklig förmåga i svenska språket, både i tal och skrift. B-körkort är ett krav.

Meriterande yrkeserfarenhet är:

  • Verksamhetssystemet Life Care
  • Arbetssättet IBIC

Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som vill möta människor, har en positiv människosyn, god samarbetsförmåga och en stark egen drivkraft. För att trivas och lyckas i rollen som handläggare inom funktionsstöd, behöver du ha en väl utvecklad social förmåga, lyhördhet och ett intresse för att skapa goda relationer. Ett värdigt och respektfullt bemötande är viktigt i arbetet hos oss. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du är ansvarsfull, noggrann och arbetar kvalitetsmedvetet. Du kan samarbeta lösningsfokuserat tillsammans med interna och externa kontakter utifrån en helhetssyn.

Om det blir aktuellt för dig att arbeta inom någon av våra verksamheter kommer du att behöva:

  • Giltigt utdrag ur belastningsregister. Läs mer och hämta blanketten på Polisen (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/)
  • Visa på giltigt arbetstillstånd

Kontakt

Enhetschef Maria Lovèn Gärling telefon 0410-73 43 83

Fackliga kontakter:

Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Prognos för 24-25 mars 2025
    Mån, 24 mar 2025 - 13:01
  • Rabattkod - Utnyttja Greenelys Erbjudande: Få en Gratis Realtidsmätare Idag!
    Mån, 24 mar 2025 - 12:01
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06