Analytiker inom dataskydd och informationssäkerhet

Transportstyrelsen

Örebro län, Örebro

Tidigare erfarenhet är önskad

16 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Om jobbet

Vi söker dig som vill arbeta med att driva och samordna olika analys- och utredningsuppdrag på en ofta organisationsövergripande nivå, och som tycker om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.

Du kommer att arbeta med dataskyddsfrågor på en strategisk och taktisk nivå inom området fordonsinformation, ofta i nära samarbete med kollegor inom informationssäkerhet och avtalssamordning. Du kommer även att arbeta med andra typer av utredningsuppdrag där du får möjlighet att sätta dig in i fler frågor inom avdelningens breda verksamhet. En viktig arbetsuppgift är att samordna svar på remisser.

Tjänsten är placerad på avdelning Fordonsinformation, på en av två sektioner på enhet Staben där vi hanterar frågor inom säkerhet, informationssäkerhet, utredning och administration. Staben ger stöd till övriga verksamheter inom avdelningen med såväl generell som specifik kompetens och ska inom vissa områden styra, stötta och samordna samt följa upp avdelningens verksamhet. På Staben jobbar vi i team och har ett nära samarbete med våra kollegor på enheten. För att trivas hos oss är det därför viktigt att du gillar samarbeten och att hitta lösningar i komplexa frågor. Du ska också vilja utveckla både dig själv, andra och verksamheten samt tycka att det är spännande med varierande arbetsuppgifter och uppdrag som kan omfatta hela avdelningen.

Du kommer att

  • leda en arbetsgrupp som på en strategisk och taktisk nivå arbetar med att utveckla och förvalta avdelningens arbete med dataskydd utifrån gällande lagstiftning
  • samordna avdelningens del i myndighetens register över personuppgiftsbehandlingar
  • leda, samordna och medverka i utredningar och uppdrag, främst gällande dataskydd och informationssäkerhet men även gällande avdelningens olika verksamhetsområden
  • bereda och föredra olika analyser, rapporter, beslutsunderlag m.m.
  • samordna och bereda remissvar
  • samordna och bereda föreskriftsarbeten
  • bistå med kunskap, råd och stöd till verksamheterna
  • delta i övriga uppdrag inom enhetens områden.

Du måste ha

  • akademisk examen inom en för tjänsten relevant inriktning, t ex inom juridik, statsvetenskap eller informationssäkerhet, alternativt motsvarande erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete som vi bedömer likvärdigt
  • aktuell och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor utifrån gällande lagstiftning
  • flerårig erfarenhet av arbete med utredningar och analyser
  • erfarenhet av att samordna frågor/uppdrag på organisationsövergripande nivå
  • mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet
  • erfarenhet av arbete med regelutveckling, t ex föreskriftsarbete
  • har erfarenhet av att utveckla och implementera rutiner och riktlinjer samt erfarenhet av revision i syfte att kvalitetssäkra verksamheten
  • kunskap om informationshantering, t ex diarieföring, arkivering och gallring, i offentlig förvaltning

Vi vill att du

  • är självgående, dvs du tar ansvar för dina uppgifter, du strukturerar själv ditt arbete och driver processer vidare
  • är flexibel, dvs du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar
  • är initiativtagande, dvs du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
  • har helhetssyn, dvs du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din roll, men ser hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
  • har analytisk förmåga, dvs du förstår komplicerade underlag, både talade och skrivna. Producerar egna dokument av hög kvalitet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse.

Vi tillämpar normalt provanställning.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Marie Kensby, 010 – 495 79 36 marie.kensby@transportstyrelsen.se.

ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök

Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3077.

Vi behöver din ansökan senast den 8 april 2025.

Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda: Ca 2000.

Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

https://www.transportstyrelsen.se/ (https://www.transportstyrelsen.se/)

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Dagens och Morgondagens Prognos
    Sön, 23 mar 2025 - 13:01
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Rabattkod - Exklusivt Erbjudande: Köp Laddbox med Installation hos Evify!
    Tors, 20 mar 2025 - 11:01
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06