Ledigt jobb: Produktchef, marknadsföring
- Jobb
- Enterprise Architect – Marknadsföring

Enterprise Architect – Marknadsföring
H & M Hennes & Mauritz Gbc ABStockholms län, Stockholm
Tidigare erfarenhet är önskad
27 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Jobbeskrivning
Vi på H&M Group har en vision att frigöra mode för många. Vårt Enterprise Architecture-team hjälper till att anpassa och möjliggöra affär och teknik, ge en helhetlig arkitektur riktning och styrning, balansera långsiktiga och kortsiktiga mål. Genom att använda robusta ramverk och bästa praxis stödjer de en effektiv och effektiv teknisk leverans.
För att stärka vårt team anställer vi nu fler Enterprise Architects för att ytterligare höja vårt stöd till affär och teknik inom flera områden.
VAD DU KOMMER ATT GÖRA
På H&M Group är vår arkitekturlandskap indelat i segment, här täcker Marknadssegmentet våra Marknadsförings- och Kund- & Upplevelsehanterings kapabiliteter.
Som Enterprise Architect – Marknadsföring kommer du att spela en nyckelroll i att forma framtiden för vår globala MarTech och Kund- & Upplevelse landskap, säkerställa anpassning mellan affärsstrategi och teknologisk genomförande. Du kommer att arbeta tvärfunktionellt för att definiera, optimera och utveckla vårt marknadsföringsteknologiska landskap och hjälpa till att möjliggöra en sömlös kundupplevelse över alla kontaktpunkter.
Du kommer att:
- Definiera och driva Marknads- och Kund- & Upplevelseteknikarkitektur, säkerställa anpassning med affärsstrategier och marknadsföringstransformationsinitiativ.
- Identifiera beroenden mellan affärs- och teknologikapabiliteter, vägleda intressenter genom nödvändiga förändringar i process, information och teknik.
- Ge strategisk vägledning till intressenter om investeringsbeslut, utvärdera risker, kostnader kontra fördelar och affärspåverkan.
- Forma och utvärdera framtida initiativ, inklusive nya driftsmodeller och framväxande teknologier, tillämpa innovationer för att optimera affärs- och driftsmodeller.
- Analysera bransch- och marknadstrender för att identifiera möjligheter och bedöma deras påverkan på företagsarkitektur.
- Utveckla och underhålla arkitektoniska ramverk, standarder och bästa praxis, säkerställa anpassning mellan team och främja arkitektur tänkande inom ingenjörs- och leveransgemenskapen.
- Överse och underlätta arkitektoniska beslutsfattande, säkerställa att Marknads- och Kund- & Upplevelse kapabiliteter är effektivt positionerade inom företagslandskapet, med tydligt definierade affärskapabiliteter, målstatusar, vägkartor och skyddsnät.
- Samarbeta med andra arkitekter och team för att designa och implementera viktiga strategier, lösningar och nuvarande och övergångsarkitekturer.
DU KOMMER ATT ARBETA MED
Som Enterprise Architect kommer du att samarbeta nära med arkitekter över olika arkitektursektorer och områden inom organisationen, säkerställa sömlös integration mellan Marknadsföring, Kund- & Upplevelse och den bredare företagsarkitekturen. Du kommer att arbeta tillsammans med Solution Architects, andra Enterprise Architects och System Architects för att definiera, optimera och utveckla vårt marknadsföringsteknologiska landskap samtidigt som du säkerställer anpassning med företagsövergripande strategier.
VEM DU ÄR
Din roll kommer att brottas med marknadsföring, kundengagemang och digital upplevelse med andra arkitektursektorer, vilket möjliggör ett sammanhängande och skalbart Marknads- och Kund- & Upplevelselandskap som stöder affärsmål över alla kontaktpunkter.
Vi söker personer med..
- En kandidatexamen eller masterexamen i teknik, datavetenskap, teknologi eller ett relaterat område – eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Certifieringar inom Enterprise Architecture-ramverk (t.ex. TOGAF) är ett plus.
- 15+ års erfarenhet inom mjukvaruteknik, affärsteknologi eller relaterade roller, inklusive 10+ år i en lösning eller företagsarkitektur kapacitet.
- Djup teknisk kunskap inom betalda och organiska marknadsföringskanal teknologier, attribueringsmodellering och innehållsoptimering.
- Stark förståelse för lojalitetsprogram, CRM, CMS, CDPs, sociala medier, kundresor och SEO-verktyg.
- Kännedom om AI/ML-applikationer inom marknadsföring och kundupplevelse.
- Kännedom om kundserviceteknologier (t.ex. röst, chatt, e-post, sociala medier, butikserfarenheter) och deras roll i att leverera exceptionellt kundstöd är ett plus.
- Bevisad erfarenhet av att arbeta med affärs- och teknikintressenter med dokumentation och kommunikation av arkitektur med hjälp av en eller flera formella notationer med EA-verktyg som LeanIX, som visar flera synvinklar och dimensioner – t.ex. process, kapabilitet, information, applikation, teknologi osv.
- Erfarenhet av arkitekturstyrning och formulering av arkitekturprinciper, standarder, skyddsnät osv.
- Erfarenhet inom Data, AI & Automatisering arkitektur, design för högvolymprodukter för detaljhandelslösningar.
Och personer som är..
- Strategiska visionärer, som formar framtidsarkitekturen för att stödja affärstillväxt.
- Samarbetsvilliga partners, som arbetar över segment för att säkerställa anpassning och sömlös integration.
- Analytiska tänkare, som kan bedöma komplexa system och ge tydliga, handlingsbara insikter.
- Teknologiledare, som ligger steget före branschtrender och framväxande teknologier för att driva innovation.
PLATS: Detta är en heltidsanställning med placering i STOCKHOLM, SVERIGE
VEM VI ÄR
H&M Group är ett globalt företag med starka modevarumärken och satsningar. Vårt mål är att bevisa att det inte finns någon kompromiss mellan exceptionell design, överkomliga priser och hållbara lösningar. Vi vill frigöra mode för många, och våra kunder står i centrum för varje beslut vi fattar.
Vi består av tusentals passionerade och begåvade kollegor förenade av vår gemensamma kultur och värderingar. Tillsammans vill vi använda vår kraft, vår skala och vår kunskap för att driva modeindustrin mot en mer inkluderande och hållbar framtid. Läs mer om oss här
VARFÖR DU KOMMER ATT ÄLSKA ATT ARBETA HÄR
På H&M Group är vi stolta över att vara ett livligt och välkomnande företag. Vi erbjuder våra anställda attraktiva förmåner med omfattande utvecklingsmöjligheter runt om i världen.
Alla våra anställda får ett personalrabattkort, som kan användas på alla våra H&M Group-varumärken i butiker och online. Varumärken som omfattas av rabatten är H&M (inklusive Beauty och Move), COS, Weekday, Monki, H&M HOME, & Other Stories, ARKET. Utöver vår personalrabatt ingår alla våra anställda i vårt H&M Incentive Program – HIP. Du kan läsa mer om vårt H&M Incentive Program här.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
missions
-
HK Entreprenad
-
Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl.
Svenska Spel
-
Retail24
-
Storesupport
-
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02