Ledigt jobb: Civilingenjör, kemiteknik
- Jobb
- Industriell doktorand inom vätebränslemotorer

Industriell doktorand inom vätebränslemotorer
Scania CV ABStockholms län, Södertälje
Tidigare erfarenhet är önskad
12 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Scania genomgår en transformation från att vara en ledande leverantör av lastbilar, bussar och motorer till att erbjuda kompletta och hållbara transportlösningar. Tillsammans med TRATON och våra systermärken MAN, Volkswagen Lastbil & Buss och International arbetar vi för att forma framtiden för mobilitet med innovativa och miljömedvetna lösningar. Våra värderingar – kundfokus, respekt, laganda, ansvar och avfallshantering – är kärnan i allt vi gör. Tillsammans är vi i framkant av att skapa en hållbar framtid.
Rollsammanfattning
Har du en nyfikenhet och vill påbörja en resa som kommer att expandera både din egen och mänsklighetens kunskapsgränser, då kan en industriell doktorandposition vara något för dig. Vi erbjuder dig en möjlighet att hjälpa till att forma emissionssystemet för våra framtida vätebränslemotorer, och bokstavligen göra världen till en renare plats.
Väte som produceras från förnybara källor erbjuder ett alternativ till batterielektriska lastbilar i vissa tillämpningar, t.ex. där lång räckvidd och snabb tankning är viktiga funktioner. Vätet kan användas antingen i bränsleceller, som genererar elektricitet, eller direkt i särskilt anpassade förbränningsmotorer (H2-ICE). Den senare är en relativt mogen teknik som kommer att vara en nyckelfaktor för en snabb implementering av vätebränslebilar.
Ändå erbjuder användningen av H2-ICE nya utmaningar för lastbilarnas avgaskontrollsystem, eftersom temperaturer och sammansättning av avgaserna kommer att skilja sig från konventionella fossila bränslen. I det nuvarande projektet är fokus på att förstå och lösa dessa utmaningar och din roll som industriell doktorand kommer att vara att utforska påverkan av avgaserna från H2-ICE på prestanda och livslängd för särskilt de-NOX-delen av systemet. Detta arbete kommer att inkludera både teoretiskt och praktiskt arbete, t.ex. katalysatorprovning och karakterisering.
Den nuvarande tjänsten kommer att vara en del av HyEATS (Hydrogen Exhaust Aftertreatment Systems), ett gemensamt projekt mellan katalysatorföretaget Johnson Matthey, Chalmers tekniska högskola, KTH Kungliga Tekniska Högskolan och Scania samt Kompetenscentret för katalys i Chalmers tekniska högskola. Doktoranden kommer att anställas av Scania CV AB och kopplas till Institutionen för kemiteknik vid Chalmers tekniska högskola. Din tid och plats kommer främst att vara på Scania, Södertälje, med viss tid spenderad på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Som stöd kommer du att ha nära kontakt med forskare både inom akademin och på Scania och de andra industriella partnerna.
Arbetsuppgifter
Du kommer att vara ansvarig för alla delar av ett forskningsprojekt, från att komma med idéer, designa experiment, skriva vetenskapliga artiklar och presentera dina resultat på internationella konferenser.
Du kommer att utföra både teoretiskt och praktiskt arbete i laboratoriet samt använda avancerade karakteriseringstekniker.
Att vara doktorand erbjuder en unik möjlighet att fördjupa din kunskap inom det spännande området katalys. Dessutom kommer du att ha kontakt med olika experter både på Scania och Chalmers tekniska högskola samt med våra externa partners.
Vem är du
Vi söker dig som vill arbeta med katalys och katalysatorer ur ett materialteknologiskt perspektiv.
Du är en person som ser forskning och vetenskap som något roligt och du har en stark passion för att lära dig nya saker. Du bör trivas med att samarbeta med andra kollegor eftersom vår uppgift är mycket tvärfunktionell. Du bör också ha ett intresse för att utföra praktiskt arbete i labbet, även om det förhoppningsvis inte innebär att du undviker teoretiska diskussioner och användning av datorer.
Du bör ha en M.Sc. examen i kemiteknik, kemi, teknisk fysik eller liknande. Ett villkor för tjänsten är att den sökande godkänns som doktorand, dvs. uppfyller de grundläggande kraven för doktorandstudier vid Chalmers tekniska högskola. Du bör ha utmärkta skriv- och kommunikationsfärdigheter på engelska, ytterligare språkkunskaper i svenska är fördelaktiga.
Detta är vi
I gruppen EMEMC studerar vi kemin i lastbilen inom områdena efterbehandling, bränsle, olja och katalys i nuvarande och framtida kommersiella fordon. Användningen av väte är en naturlig del av arbetet. Vi arbetar med produktuppföljning, med forskning för framtiden och i produktutvecklingsfasen.
Gruppen ENXPK utvecklar katalysatorer och partikelfilter i efterbehandlingssystem för lastbils- och bussmotorer. Vårt arbete involverar rigg-, motor- och fordonstestning. Nödvändiga tester designas och utförs, testdata analyseras och presenteras för att definiera optimerade teknologilösningar. En nyfikenhet behövs för att förstå kundernas behov och möjligheter för framtiden. Vi arbetar tvärfunktionellt med kollegor som ansvarar för design, installation och kontroller samt alla större katalysatorleverantörer.
Scania erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk, flexibel arbetsplats med hybridarbetsalternativ, inklusive Scania Sergel och Midway-hubbar. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stöder Scania din karriärutveckling både lokalt och internationellt.
Förmåner inkluderar träning på vårt hälsocenter Gröndal eller friskvårdsbidrag, resultatbonus, flexibla arbetstider och leasing av företagsbil. Scania anordnar också evenemang för anställda och deras familjer, och boende i Stockholm har direkt tillgång till Södertälje via Scania Jobbexpressbussar.
Ansökan
Din ansökan bör inkludera ett CV och relevanta intyg. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i vår rekryteringsprocess.
Ansök så snart som möjligt, senast 2025-03-27. Urval kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Logiska och personlighetstester kan användas som en del av urvalsprocessen, och en bakgrundskontroll kan krävas för denna roll.
Om du har frågor eller vill ha mer information, vänligen kontakta:
Anders Ersson, handledare på Scania, anders.ersson@scania.com
Ragna Elger, gruppchef EMEMC, ragna.elger@scania.com
Kim Pettersson, gruppchef ENXPK, kim.petersson@scania.com
Louise Olsson, akademisk handledare vid Chalmers tekniska högskola, louise.olsson@chalmers.se
Vi ser fram emot din ansökan!
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik
Inclsuo AB
-
Civilingenjörsyrken inom elektroteknik
Solna - Vattenfall
-
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik
Solna - Vattenfall