- Lönestatistik
- Tågtekniker
Tågtekniker lön
34 200 - 36 500 kr / månaden
Kvinnor tjänar 97% av vad män gör.
Installation & drift/underhåll
Yrkesprofil: Tågtekniker
Tågtekniker, även kända som underhållsmekaniker och maskinreparatörer inom järnvägsindustrin, spelar en avgörande roll i att säkerställa att tågen fungerar optimalt. Deras arbete innebär regelbundet underhåll, felsökning och reparation av tågkomponenter för att förebygga driftstopp och förlänga tågens livslängd.
Lön för Tågtekniker
Snittlönen för en tågtekniker i Sverige ligger på 36 500 kr per månad. En intressant aspekt av lönestrukturen är skillnaden mellan könen där män i genomsnitt tjänar 36 500 kr medan kvinnor har en genomsnittslön på 35 500 kr, vilket motsvarar 97% av männens löner. Jämfört med föregående år har snittlönen ökat från 35 100 kr till 36 500 kr, vilket indikerar en positiv löneutveckling inom yrket.
Utbildning och kvalifikationer
För att kvalificera sig som tågtekniker krävs oftast en yrkesutbildning inom mekanik eller elektroteknik, som kan variera från gymnasiala yrkesprogram till eftergymnasiala teknikerutbildningar. Många arbetsgivare ser gärna att kandidater har praktisk erfarenhet från liknande arbetsuppgifter, och det är inte ovanligt att företag erbjuder interna utbildningar för att specialisera sina anställda på specifika tågsystem eller -teknologier.
Förutsättningar för att få jobb
För att lyckas som tågtekniker behöver man vara tekniskt lagd med god förmåga att lösa problem och felsöka under press. Eftersom teknikerna ofta arbetar i fält är det också viktigt att kunna arbeta självständigt. Arbetsmarknaden för tågtekniker är relativt stabil, med goda möjligheter för de som har rätt kompetens och erfarenhet.
Arbetsuppgifter och arbetsmiljö
En tågtekniker tillbringar mycket av sin arbetstid i depåer eller längs spårområden där de utför både planerat underhåll och akuta reparationer. Arbetsmiljön kan vara fysiskt krävande och ibland utsatt för väder och vind, vilket kräver god fysik och förmåga att hantera olika arbetsverktyg och maskiner.
Vad man ska tänka på
Den som funderar på att bli tågtekniker bör vara medveten om att arbetstimmarna kan vara oregelbundna, med möjlighet för natt- och helgarbete, beroende på tågtrafikens behov. Det är även viktigt att ha en god förståelse för säkerhetsprotokoll och att ständigt hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken inom järnvägsindustrin.
Eventuella förmåner
Många företag inom järnvägsindustrin erbjuder attraktiva förmåner för sina tågtekniker, inklusive betalda vidareutbildningar och kurser. Det är inte ovanligt att anställda även får tillgång till företagsmobil eller andra verktyg som underlättar deras arbete och tillgänglighet.
-
Maskintekniker, reparation o. service av fordon
Motorfordonsmekaniker och fordonsreparatörer
-
Drifttekniker vid värme- och vattenverk
-
Vaktmästare m.fl.
-
Övriga servicearbetare
-
Industrielektriker
-
Installationstekniker, maskiner o. mekanisk utrustning
Underhållsmekaniker och maskinreparatörer
-
Opinionen
Senaste Opinionsundersökningen från Verian: Små Förändringar i Partisympatierna
22, Apr 2024 - 02:04