Lön maskinmekaniker

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en maskinmekaniker inom motorfordonsmekaniker och fordonsreparatörer.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2019: ~30 200 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.

Betygsätt ditt yrke som maskinmekaniker
( betyg 2.93 / 5 av 15 st röster)


maskinmekaniker

Viktig information - Nya yrkeskategorier

2014 införde SCB nya yrkeskoder. Detta innebär att tidigare yrkesgrupper delades upp i mer detaljerade yrkeskoder. Resultatet av detta blev att exempelvis 'maskinmekaniker' bröts ut ur en större yrkesgrupp för att mer detaljerat visa löneläget för just detta yrke. Därför kan lönestatistiken skilja kraftigt mellan 2013 och 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2019.

Löneutveckling maskinmekaniker

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 14 500 kr.
Klicka på fackförbund för maskinmekaniker så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en maskinmekaniker

Alla som analyserar, reparerar och utför service och underhåll på fordon och arbetsmaskiner kallas fordonsmekaniker. En del lastbilsmekaniker och de flesta maskinmekaniker arbetar som fältmekaniker.

Arbetsuppgifter
Alla maskiner ska servas efter en viss tid i drift och för att spara tid och hålla nere kostnaderna servas de flesta maskiner på den arbetsplats där de håller till. Det kan handla om att åka ut till ett vägarbetsområde och serva en grävmaskin eller till en grustäkt och serva en lastmaskin. Dessutom kan ett fordon eller en maskin gå sönder varför fältmekanikern får vara beredd på att utföra reparationer på plats, ibland under svåra förhållanden. Trafik samt väder och vind är faktorer som påverkar arbetet.

Innan fältmekanikern ger sig iväg på ett uppdrag packas servicebilen med de verktyg, reservdelar och instruktionsböcker som man tror att man behöver. Resorna kan vara långa och det gäller att planera och vara väl förberedd.

Om det inte handlar om en service enligt serviceprotokoll börjar alltid mekanikerns arbete med felsökning. Delar demonteras, rengörs och repareras eller byts ut. Ibland förekommer svets- och smidesarbete. När arbetet är utfört kontrollerar mekanikern att felet är åtgärdat genom att starta fordonet och testa funktionen.

Man kan också arbeta med så kallat påbyggnadsarbete, vilket innebär att man specialinreder lastbilar.

Arbetsmiljö
Både lastbils- och maskinmekaniker har mycket kundkontakter. Det är därför viktigt att vara serviceinriktad och kunna kommunicera och samarbeta även under stressiga situationer.

Arbetet som lastbils- och maskinmekaniker innebär tunga lyft. För att undvika förslitningsskador i exempelvis nacke, rygg och armar är det viktigt att ha god fysik och kunskap om hur man på rätt sätt använder verktyg för speciallyft och andra hjälpmedel.
Vi använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här. Jag godkänner!