- Lönestatistik
- Utredningssekreterare, offentlig förvaltning
Utredningssekreterare, offentlig förvaltning lön
42 800 - 43 200 kr / månaden
Kvinnor tjänar 92% av vad män gör.
Administration, ekonomi
Utredningssekreterare inom Offentlig Förvaltning: Lön och Arbete
Utredningssekreterare inom offentlig förvaltning är ett spännande yrke som innebär att arbeta med att planera och genomföra olika utredningar inom den offentliga sektorn. Här tittar vi närmare på vad det innebär att vara utredningssekreterare, lönestatistik för yrket samt vilka förutsättningar som krävs för att jobba inom detta område.
Yrkesbeskrivning
Som utredningssekreterare inom offentlig förvaltning är ditt huvudsakliga ansvar att planera och utföra utredningar inom olika områden. Du kan arbeta inom olika delar av den offentliga sektorn, såsom kommuner, landsting eller statliga myndigheter. Dina arbetsuppgifter kan inkludera att samla in och analysera data, skriva rapporter, delta i möten och samarbeta med andra aktörer inom offentlig sektor.
Lön
En viktig faktor för många som överväger att arbeta inom ett visst yrke är lönen. Enligt senaste statistiken ligger snittlönen för utredningssekreterare inom offentlig förvaltning på 43 200 kr per månad. Det har skett en ökning från föregående år då snittlönen låg på 42 400 kr. Det är också intressant att notera att män inom yrket har en genomsnittlig månadslön på 45 600 kr medan kvinnor tjänar i genomsnitt 42 000 kr. Det innebär att kvinnor tjänar 92% av vad män gör inom detta yrke.
Utbildning och Förutsättningar
För att arbeta som utredningssekreterare inom offentlig förvaltning krävs oftast en relevant högskoleutbildning, exempelvis inom samhällsvetenskap, juridik eller statsvetenskap. Det är också fördelaktigt att ha kunskaper inom områden som statistik, forskningsmetodik och offentlig förvaltning. En viktig egenskap för att lyckas inom detta yrke är förmågan att analysera information noggrant, ha god kommunikationsförmåga och kunna arbeta självständigt såväl som i grupp.
Att Jobba som Utredningssekreterare
För de som är intresserade av att arbeta som utredningssekreterare inom offentlig förvaltning är det viktigt att vara noggrann, strukturerad och ha ett stort intresse för samhällsfrågor. Att kunna hantera och analysera stora mängder information samt att kunna formulera och presentera resultat i skrift är också centrala kompetenser för detta yrke. Att ha ett öga för detaljer och vara metodisk i sitt arbete är också fördelaktigt.
-
Planerare och utredare m.fl.
-
Övriga jurister
-
Affärs- och företagsjurister
-
Lednings- och organisationsutvecklare
-
Domstols- och juristsekreterare m.fl.
-
Planerare och utredare m.fl.