Hässleholms kommun
1293 Hässleholm
Skåne län
Lediga jobb i Hässleholm ❭❭

Kanslichef

Publicerad: 2021-01-22 | Sista ansökningsdag: 2021-02-15 | Snittlön för Kanslichef, kommun ~66 100 kr | Anställningsform: Heltid

Kansliavdelningen har ett helhetsansvar för ärendeberedningsprocessen knuten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kansliavdelningen hanterar den politiska ledningens administration och svarar för den centrala dokument- och ärendehanteringen. Juridiska råd och juridisk service ges inom kommunen och till våra helägda bolag. Avdelningen ansvarar för kommunarkivet, biträder överförmyndaren, förbereder och genomför allmänna val och folkomröstningar.





Det här erbjuder vi dig!
Hos oss får du ett självständigt och spännande arbete där du jobbar nära både politik och verksamhet.

Att säkerställa att den administrativa demokratiska processen fungerar, utveckla verksamheten, kvalitetssäkra och säkerställa en god informationsförvaltning är ditt huvudfokus.

Du ansvarar för kansliets olika verksamheter och har det fulla ansvaret för avdelningens verksamhet, ekonomi och personal. Du har det yttersta ansvaret för den politiska ärendeprocessen där du leder avdelningens arbete och ansvar för ärendeberedningen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Som chef för kansliavdelningen säkerställer du också ett välfungerande sekreterarskap i kommunstyrelse, kommunfullmäktige och nämnder.

På kansliavdelningen finns 13 engagerade medarbetare som under din ledning arbetar med bland annat strategisk informationsförvaltning, juridisk rådgivning, arkiv, överförmyndarverksamhet, stöd till kommunalråd och kommundirektör. Avdelningen är inne i ett spännande utvecklingsarbete där digitalisering och ett effektivt resursnyttjande är viktiga nyckelord, samtidigt som avdelningen har att värna om en tillgänglig, säker och laglig hantering av information. I rollen som kanslichef ingår du i kommunledningsförvaltningens ledningsgrupp.

Din arbetsplats kommer att vara på Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelser.

Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som t ex friskvårdsbidrag, möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar och möjlighet att löneväxla till pensionsförsäkring.

Vem är du?
Du har ett genuint intresse för demokrati- och samhällsfrågor och har goda kunskaper inom den lagstiftning som styr den kommunala verksamheten. Du är jurist eller möjligen statsvetare, alternativt har du annan relevant akademisk utbildning i kombination med lång erfarenhet inom området. Du är en driven skribent med god förmåga att handleda och ge råd till andra. Kunskap om och erfarenhet av moderna dokument- och ärendehanteringssystem är ett krav. Har du också erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstyrning, budget och personalansvar är det ett plus. Vidare är kunskap i företagsekonomi, redovisning och informationsförvaltning meriterande. Vi tror också att det är en fördel om du har arbetat med utvecklings- och verksamhetsfrågor samt har erfarenhet av att arbeta med ärendehantering och beredningsprocesser i en politiskt styrd verksamhet.

Du visar tillit och ser medarbetare som den viktigaste resursen och brinner för att motivera dem till ständig utveckling och nytänkande. Att kunna förmedla verksamhetens mål och visioner är en viktig del av arbetet och du har därför en välutvecklad förmåga till helhetssyn och agerande utifrån kommunens förutsättningar och behov. Du är en självklar förebild och en god ambassadör för kommunen där du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår http://www.hassleholm.se/medarbetarpolicy

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Struktur och gott omdöme är ledord för dig. Du agerar med integritet och är rak och tydlig i din kommunikation. Du kommer att verka i många olika sammanhang och därför är det viktigt att du trivs med att arbeta tillsammans med andra.

Övrigt
Intervjutider är inplanerade på förmiddagen den 23 och 25 februari och kommer att hållas via Teams.

Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, fiber, tillväxt, kommunikation, räddningstjänst och arbetsmarknad samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.

Välkommen att bli en av oss!



Ansök nu Ansök nu