Statistical wage business

Wage statistics show gross monthly salary for one business within controller.

* Statistically secured data from SCB

Wage forecast for 2024: ~51 600 kr

** The forecast indicates the expected wage situation today and is calculated on previous wage increases per year.


Rate your profession as business
( rating 3.4 / 5 av 80 st votes)

Important information - New professions

2014 introduced the SCB new professional codes. This means that the former occupational groups were divided into more detailed occupation codes. The result of this was that, for example, 'business' broke out of a larger occupational group for more detailed display wages for this particular profession. Therefore, wage statistics differ substantially between 2013 and 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2024.

Wage business

Get an income insurance

If you were to lose your employment, income insurance facilitates the A-box's maximum amount of just SEK 26 400 SEK before tax.
Click income insurance union business we show which trade union and income insurance is right for your profession.

What makes a business

Säljare arbetar ofta med uppsökande försäljning. I ett tillverkande företag kan rollen vara att sälja större volymer, så kallad partihandel till grossister. Säljare jobbar även mot detaljhandeln och mot företag som ska använda produkter i egen tillverkning. Ofta till industriföretag.

Arbetsuppgifter
Både varor och tjänster är till salu, men alltmer en kombination av varor och tjänster. En bilförsäljare kan exempelvis sälja flera bilar till ett företag, bilarna är då varuförsäljning. Samtidigt avtalar säljaren om att bilarna får service regelbundet, vilket är tjänsteförsäljning. Att sälja in support för datorer som används av ett företag är enbart tjänsteförsäljning. Motsatsen är partihandel med livsmedel till butiker. Gemensamt för alla säljjobb är en bra förmåga att ta kontakt med människor och att lyssna in kundens behov.

Det blir allt viktigare att ägna sig åt att bygga upp det varumärke som marknadsförs. Det betyder att på många olika sätt skapa ett så positivt helhetsintryck som möjligt av produkten. Stärks varumärket så höjs förtroendet och produkten blir därmed lättare att sälja och efterfrågas ofta i större omfattning.

Eftersom arbetet ofta är självständigt måste säljaren vara beredd att ta ett brett ansvar för alla led i försäljningen. Säljaren förväntas även ha god kunskap om företagets och konkurrenternas varor och tjänster.

Det är viktigt att följa utvecklingen inom det varumärke och branschområde som marknadsförs mot kunden. Ett annat sätt att öka försäljningen är att kartlägga kundens köp. Med den kunskapen kan försäljningen öka ytterligare. Ofta registreras försäljningsstatistik för att se vilka varor eller tjänster som säljer bra och dåligt. Med datorstöd blir kartläggningen av kundens köpvanor allt effektivare vilket gör att säljaktiviteterna kan riktas individuellt utifrån kundens behov. Tillsammans med budget och kundregister blir möjligheterna till försäljning goda.

En del säljare arbetar i första hand med att besöka kunderna för att sälja produkter eller tjänster. Dessa säljare kan kallas utesäljare eller fältsäljare. Jobbet innebär oftast många resor. Det är vanligt att säljaren har ansvaret för försäljningen i någon geografiskt avstyckad del av Sverige, ofta kallat säljdistrikt. Utesäljaren tillbringar en stor del av arbetstiden i bilen. Ofta sköts jobbet via bärbar dator i samband med säljbesöken. Administrationen görs i bilen eller på hotellet och när säljaren återvänder till sitt kontor.

Försäljning handlar om att få kundens förtroende och därmed bygga en relation till kunden. På sikt kan relation utvecklas till att säljarens roll delvis övergår i att vara kundens rådgivare eller partner, där båda parter samspelar för att nå bästa möjliga resultat.

Vid kundbesöket visas produkten eller tjänsten för kunden. Att ge råd så att kunden köper rätt produkt ingår givetvis i rollen som säljare. Ibland kan kunden själv knappa in beställningen på en dator och skicka den till säljföretaget. Det är viktigt att varorna levereras från tillverkare och grossister inom avtalad tid.

Många säljare arbetar med tekniskt komplicerade varor. De kan till exempel sälja system som erbjuder kunden en helhetslösning på ett problem. Säljare anställda i import- eller exportföretag reser mycket utomlands för att förhandla med sina kunder. Säljaren får ibland rollen som samordnare eller koordinator av en komplicerad tjänst eller vara. Då sammanför säljaren företagets expertis med den tilltänkta kunden så att experterna informerar kunden. Säljaren står för att affären görs och avslutas. Handeln blir allt mer internationell. Därför är det viktigt med kunskaper i språk och kultur i de länder där affärerna genomförs.

Till skillnad från utesäljaren sitter innesäljaren, ordermottagaren och orderadministratören på kontor och ansvarar för att kunden får bra service per telefon, dator eller post. I arbetsuppgifterna kan det också ingå att ge råd och service och ta emot synpunkter och klagomål. En innesäljare ringer aktivt runt till företagen, medan ordermottagare och orderadministratör tar emot beställningar från kunder som själva kontaktar företaget. Arbetsuppgifterna kan variera i svårighetsgrad från att ta emot order och registrera dem i datorn till att exempelvis också bevaka leveranser, göra underlag till fakturor och administrera transporter.

En innesäljare, ordermottagare och orderadministratör är del av en försäljningsavdelning och samarbetar ofta med utesäljare. Det är viktigt att kunna lösa problem på ett smidigt sätt.

Telefonförsäljare säljer och förmedlar varor och tjänster per telefon till företag. Det kan till exempel gälla böcker, teletjänster, programvaror, försäkringar eller utbildning. Vanliga krav är gymnasieutbildning, datorvana och goda kunskaper i svenska.

Säljare kan också ha titeln account manager. Det som ofta betonas i arbetsuppgifterna för en account manager är den kontinuerliga kontakten med ett antal kunder, ansvaret för att följa upp affärerna och utveckla nya affärsmöjligheter med dessa.

Key account manager är en säljare som är specialiserad på kunder som är särskilt betydelsefulla för företaget, så kallade nyckelkunder. Det kan vara kunder som står för en stor del av företagets omsättning, men också kunder som kräver speciella lösningar för att produkterna ska passa dem, till exempel varor som vidareförädlas på ett särskilt sätt för kunden eller ingår i paket med andra varor eller tjänster. Hos kunder som står inför förändringar eller behöver utveckla sin verksamhet kan key account managern också se nya affärsmöjligheter.

Som key account manager ska säljaren hjälpa kunden att i sin tur göra bättre affärer med hjälp av produkter och/eller tjänster från säljarens eget företag, rollen som rådgivare tar över. Det är ofta fråga om att bygga långsiktiga relationer med kunden. En del av tiden arbetar säljaren hos kunden. För att åstadkomma bra lösningar för kunden samordnar key account managern olika specialister, exempelvis säljare, kundstöd, produktion och utveckling, i det egna företaget.

Key account managers finns i stora företag, ofta industrier, men även i tjänsteföretag, som banker och It-företag.

För att klara säljyrket krävs ofta förtroendefulla och långsiktiga relationer med kunderna. Kunskaper om den bransch där kunderna finns är nödvändiga liksom goda kunskaper om det egna företagets produktion och möjligheter.