Lön w

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en w inom mjukvaru- och systemutvecklare.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2024: ~50 300 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som w
( betyg 3.2 / 5 av 89 st röster)

w

Viktig information - Nya yrkeskategorier

2014 införde SCB nya yrkeskoder. Detta innebär att tidigare yrkesgrupper delades upp i mer detaljerade yrkeskoder. Resultatet av detta blev att exempelvis 'w' bröts ut ur en större yrkesgrupp för att mer detaljerat visa löneläget för just detta yrke. Därför kan lönestatistiken skilja kraftigt mellan 2013 och 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2024.

Löneutveckling w

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för w så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en w

Som copywriter arbetar man ofta på en kommunikationsbyrå. Man kan också arbeta på interna reklamavdelningar/inhouse på stora företag och i organisationer.

Arbetsuppgifter
En copywriter arbetar ofta i grupp med olika projekt och uppdrag tillsammans med bland annat en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av den planerade produkten. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. ADn jobbar med bildidéer och copywritern arbetar med textförslag anpassade till olika medier.

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta. Det är viktigt att copywritern har kunskap om kundens behov och önskemål samt om målgruppen som kommunikationen riktar sig till.

Ur insamlat material sållar copywritern ut det viktigaste som får utgöra kärnan i den information som ska bli stommen i textidé och text. Den här processen ser olika ut beroende på vilken produkt som planeras. Ibland handlar det om komplicerade faktatexter där texterna kan vara långa och omfattande, till exempel till en årsredovisning, medan det också kan vara frågan om en enstaka rubrik eller en slogan på bara några ord.

En copywriter behöver vara kreativ, idérik och kunna ta och ge konstruktiv kritik. Att fritt ösa ur sig idéer är en vanlig arbetsform i projektgruppen. Alla idéer diskuteras öppet och okritiskt innan de antas eller kanske förkastas. Allmänbildning och ett brett samhällsintresse är en förutsättning för att kunna skriva genuina texter för vitt skilda företag och produkter liksom att kunna formulera sig kärnfullt i text.

Arbetstid
Arbetstiderna kan variera. När ett uppdrag närmar sig slutet behöver projektgruppen arbeta så att det blir klart i tid, även om det innebär tidspress och övertid.