Lön presschef

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en presschef inom informations-, kommunikations- och pr-chefer, nivå 1.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2024: ~72 400 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som presschef
( betyg 2.77 / 5 av 13 st röster)

Viktig information - Nya yrkeskategorier

2014 införde SCB nya yrkeskoder. Detta innebär att tidigare yrkesgrupper delades upp i mer detaljerade yrkeskoder. Resultatet av detta blev att exempelvis 'presschef' bröts ut ur en större yrkesgrupp för att mer detaljerat visa löneläget för just detta yrke. Därför kan lönestatistiken skilja kraftigt mellan 2013 och 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2024.

Löneutveckling presschef

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för presschef så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en presschef

Grafiska produktionsledare arbetar inom många olika typer av företag, till exempel tryckerier, reproföretag, tidningar och förlag.

Arbetsuppgifter
Den som arbetar som produktionsledare på ett mindre företag kanske både planerar och leder verksamheten samtidigt som man själv deltar i produktionen. I arbetet ingår även operativt arbete med att sköta en tryckpress. Produktionsledaren bör kunna både teknik, elektronik och ekonomi.

Som beställningsfaktor eller projektledare på ett grafiskt företag är man kontaktperson mellan kunderna och produktionen. Man är med från beställning till färdig produkt. Arbetar man på ett större företag där det finns en marknadsavdelning kommer man förmodligen in när försäljarna sålt in produkten. Är man på ett mindre företag gör man själv kalkyler och räknar på uppdrag.

Man diskuterar med kunden hur produkten, till exempel en tidning eller broschyr, ska se ut. Tillsammans tas beslut om vilken upplaga produkten ska ha, antal sidor, hur mycket färg den ska innehålla och så vidare. Beställningsfaktorn ger råd om olika tekniska lösningar, papperskvaliteter med mera och måste kunna hela tryckprocessen. Man bör ha kunskaper i både offset-tryck och digitaltryck. I arbetsuppgifterna ingår också att ha kontakter med efterbearbetningen (till exempel häftning och inbladning) samt distributionen, leverans och transportsätt.

Arbetet utförs ofta under tidspress eftersom produkten måste vara klar den dag man kommit överens med kunden om.

Arbetsplats
Grafiska produktionsledare arbetar på små, medelstora eller stora arbetsplatser. Man kan arbeta inom många olika typer av företag, till exempel tryckerier, reproföretag, tidningar och förlag.

Arbetstider
Som beställningsfaktor arbetar man oftast dagtid. Övertid kan förekomma.