Alingsås kommun, Planeringsavdelningen

1489 Alingsås
Västra Götalands län

Lediga jobb i Alingsås ❭❭

Avdelningschef Myndighetsavdelningen

Publicerad: 2019-09-10 | Sista ansökningsdag: 2019-10-01 | Snittlön för Områdeschef, äldre- och handikappomsorg ~0 kr | Anställningsform: Tillsvidare

Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås! Och du, Göteborg ligger bara 30 minuter bort med tåg.



Tjänsten är placerad på Vård- och omsorgsförvaltningen vars uppdrag är att erbjuda äldre personer möjligheten att åldras i trygghet med bibehållet oberoende. Vidare att erbjuda personer med funktionsvariationer insatser för att leva ett självständigt och fullgott liv.

ARBETSUPPGIFTER
Myndighetsavdelningen ansvarar för att inom nämndens ansvarsområde utöva myndighetsutövning inom socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lag om färdtjänst, lag om riksfärdtjänst och lag om bostadsanpassningsbidrag. Avdelningen ansvarar för beslut, beställning och uppföljning enligt gällande lagar och riktlinjer. I uppdraget ligger att främja valfrihet och självbestämmande och avdelningen skall där det är möjligt tillämpa förenklad handläggning och andra rutiner som underlättar för den enskilde. Utveckling av digitala tjänster pågår.
Avdelningen håller på att implementera IBIC.

Myndighetsavdelningen ansvarar för att upplysa om nämndens olika tjänster och nämndens olika utförare av hemtjänst utifrån lagen om valfrihetssystem (LOV), liksom att informera om andra möjligheter till hjälp som kan gynna den enskilde såsom RUT tjänster, anhörigstöd, trygghetsboende mm. Idag är det 24 anställda inom myndighetsavdelningen varav två metodhandledare.

Som chef på myndighetsavdelningen fungerar du som en länk mellan förvaltningsledning och avdelning där ditt uppdrag är verkställa nämndens uppdrag och stödja förvaltningen.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning såsom socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av handläggning och/ eller utredningar. Du har arbetat med utveckling av processer och rutiner samt riktlinjer inom relevant område.
Du driver utvecklingsfrågor inom området och är omvärldsorienterad , men samtidigt ödmjuk och tålmodig inför komplexiteten i verksamheten. Du är trygg i din kompetens och erfarenhet samt trivs i såväl det operativa som i det strategiska arbetet.
Du är en situationsanpassad ledare, som har en förmåga att ge stöd och motivation till dina medarbetare och vet hur du engagerar och utvecklar dem i sina roller. Vidare är du en person som är lyhörd inför kompetensen på avdelningen. Du är duktig på att arbeta med ditt team och förstår vikten av ett tätt samarbete för att lyckas.
Som person ser vi vidare att du är kommunikativ och som på ett bra sätt kan representera din avdelning och samtidigt vara en viktig nyckelperson i förvaltningsledningen. Vi söker dig som är duktig på att samarbeta och vet hur du motiverar till förändring och utveckling.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper

ÖVRIGT
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Offentliga jobb.

Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Intervjuer är planerade till den 10 oktober.




Ansök nu
Vi använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här. Jag godkänner!